Dezvoltare Personala

Cum sa comunici bine?

Toti comunicam. Si atunci de ce sa nu comunicam bine? Sunt mai multe avantaje in a comunica bine:

- iti imbunatateste dispozitia si bunastarea

- scade conflictul si stresul

- imbunatateste suportul social

- reduce ostilitatea si posibilitatea de a te imbolnavi

 

Poate ai si alte motive sa comunici bine. Cu putina practica poti invata sa spui ce simti, ce gandesti, si ce vrei in mod clar si confortabil. Poti invata sa spui ceea ce iti place si ce iti displace in mod eficient, sa accepti complimentele pe care le primesti cu gratie, sa faci fata criticismului, sa spui nu - toate acestea fara sa induci extra stres in mintea si corpul tau. Si deoarece comunici mult mai direct, ceilalti oameni vor fi mai dispusi sa raspunda nevoilor tale.

Sunt cateva moduri simple in care poti sa iti imbunatatesti comunicarea, iar unul din ele este sa inveti sa asculti.

Poate ca e de la sine inteles, insa o buna ascultare este mai mult decat sa stai tacut, sa zambesti si sa auzi cuvintele cuiva. Este un proces care necesita participare activa, deschidere, si receptivitate.

 

1. Pune intrebari de clarificare

Deciziile comportamentale pe care le adopti intr-o relatie cu cineva sunt dependente de informatia de care dispui. Pune intrebari intr-un mod prietenos atunci cand nu este clar. Atunci cand pui intrebari demonstrezi interes si preocupare. Poti spune: "Te rog sa imi spui mai mult despre acest lucru." sau "Poti sa imi dai un exemplu?" Chiar poti spune "Nu inteleg!"

Unii oameni se simt atacati cand sunt luati la intrebari. Asa ca fa acest lucru delicat si suportiv. Fii precaut in special cu intrebarea "de ce?". De exemplu, in loc de "De ce imi spui asa?" poti folosi in schimb " Esti suparat cu ceva in legatura cu mine?", sau in loc de "De ce nu m-ai sunat?" sa inlocuiesti cu "Este ceva care te-a retinut?"

 

2. Repeta ceea ce ai auzit

Din perspectiva celui care asculta e limpede ca il ajuta sa inteleaga interlocutorul mai bine. Insa din perspectiva celui care este ascultat acest lucru poate nu e asa evident deoarece ascultarea e un proces intern a celui care asculta. Si atunci e nevoie ca el sa prinda viata.

Cuvintele interlocutorului sunt cea mai vie dovada ca cineva este asculat. Daca nu sunt atent la tine nu am cum sa iti aud cuvintele si apoi sa le repet.

 

3. Afla semnificatiile

Nu totdeauna repetarea cuvintelor interlocutorului inseamna ca am fost atenti la semnificatia comunicarii lui. Asa ca un pas mai departe il putem face intreband "Pentru ca mi-ai spus de asta si de asta... ce inseamna aceste lucruri pentru tine?" Afland raspunsul la aceasta intrebare interlocutorul poate fi sigur ca ne interesam de el.

 

4. Intereseaza-te de sentimente

Lasa-ti interlocutorul sa stie ca i-ai auzit continutul emotional al comunicarii. Asculta-l printre randuri. Ce simte persoana dar nu spune? Poti fi empatic daca te intrebi inainte: "Cand am aceasta experienta, ce pot simti?"

Limbajul trupului iti poate oferi si el indicii: postura, expresia faciala si gesturile evidentiaza emotiile. Apoi poti sa verifici direct cu persoana cu care stai de vorba: "Vad ca esti tensionat. Cum te simti?"

Oricare ar fi motivul pentru care comunicarea poate parea dificila pentru noi, asta e un indiciu ca acolo e o abilitate care poate fi invatata.

Catalin Zaharia
 Mind Master
 23  6030  01.05.2021
Lucia Manole
 Mind Master
 6  1537  08.07.2015
Mihaela Zaharia
 Mind Master
 5  2471  06.01.2020
Mind Master
 Mind Master
 2  1465  08.04.2016